Tiedote INC-kuvauksesta

Suomen Kennelliitto uutisoi 9.12.2020 muutoksista OC- ja INC-kuvien lausuntojen tallentamisesta jatkossa KoiraNet-jalostustietojärjestelmään. Tämä tuo muutoksia welsh corgien kyynärnivelten lausuntoihin jatkossa. Corgiseura pyysi lisätietoja asiaan Kennelliitolta ja nyt voimme vihdoin tiedottaa enemmän, kun mieltä askarruttaviin kysymyksiin on saatu vastaukset.

Mitä tämä siis tarkoittaa?

1.1.2021 alkaen welsh corgien kyynärät kuvataan ja lausutaan INC-kuvina ja se on jatkossa jalostukseen käytettäville koirille vaadittava terveystulos ED-kuvien sijasta (PEVISA). INC-lausunnot annetaan asteikolla 0-3. Tällä hetkellä mikään asteikon tulos ei sulje koiraa pois jalostuksesta. On kuitenkin suositeltavaa jättää kyynäriään oireilevat ja operoidut koirat pois jalostuksesta.

31.12.2020 mennessä kuvatut ED-kuvat ja lausunnot kuitenkin täyttävät jalostuskoirille vaaditut tulokset myös jatkossa ja ED-tulokset omaavia jalostuskoiria ei ole välttämätön uudelleen kuvata INC-menetelmällä.

Aiemmin kuvatut OC ja INC-tulokset, jotka ovat tallennettuna INCOC-järjestelmässä, on mahdollista siirtää KoiraNetiin omistajan pyynnöstä. Tuo siirtopyyntö tehdään omakoirassa maksuttomana lähetteenä. Kennelliitto antaa tästä lisätietoja.

Saatoit vuoden vaihtuessa ihmetellä, ettei omakoirassa ollut valintaa lähetteissä INC-kuville. Tämä oli riippuvainen Kennelliiton järjestelmistä ja vaati hieman aikaa. Mutta nyt muutokset on tehty ja tästä hetkestä alkaen teet siis omakoirassa sähköisen lähetteen aiempaan tapaan kyynärnivelistä, kuvaustapa on vain muuttunut ja nyt lähete on nimellä kyynärnivelen inkongruenssi. Kennelliitto on tiedottanut myös eläinlääkärit jotka tekevät virallisia röntgenkuvauksia Suomessa. Voi kuitenkin olla aiheellista mainita tai muistuttaa asiasta eläinlääkärille kuvauksiin mennessä, INC-lausunnot annetaan vain matalaraajaisille roduille.

Mikäli astutat tammikuussa 2021 corgin jolla on olemassa oleva INC-tulos, ja ei ED:tä, niin ole yhteydessä tulosten siirtämisestä Kennelliittoon jalostusposti@kennelliitto.fi