Terveyskyselyt

Welsh corgien terveystietopankki

Suomen Welsh Corgi Seura ry on aloittanut terveystietojen keräämisen terveystietopankkia varten. Terveystietojen ilmoittamiseen käytetään lomaketta. Lomakkeen löydät TÄÄLTÄ.

Eläinlääkärin lausunto tulee toimittaa diagnosoitavien sairauksien osalta. Lähetä eläinlääkärin lausunto (epikriisi) sairaudesta osoitteeseen terveystietopankki@corgiseura.net ja mainitse, että olet täyttänyt sairaudesta myös lomakkeen. Lääkärinlausunnot hävitetään, kun diagnoosi on vahvistettu ja kirjattu.

Geenitestausten osalta tulee toimittaa laboratorion lausunto osoitteeseen terveystietopankki@corgiseura.net
Tiedot jäävät Suomen Welsh Corgi Seuran haltuun, ja niistä voidaan tehdä tarvittaessa yhteenvetoja, vertailuja ja analyysejä, ja ne voivat olla tietohakujen kohteena.

Kun terveystietoja saadaan kerättyä, julkaistaan ne ensin esimerkiksi Excel tai pdf-tiedostona. Kun tuloksia alkaa olla riittävästi, voidaan muita julkaisutapoja tai alustaa alkaa suunnitella.

970596_10151613638687360_380893432_n 479855_10151613638907360_1254715088_n

Terveys- ja käyttäytymiskysely

Linkki kyselyyn löytyy LOMAKKEET osiosta (terveys ja jalostus).

Koskaan ei voi korostaa liikaa sitä, että jokainen tiedonmuru yksittäisen koiran terveydentilasta, olipa se sitten erinomainen tai hieman heikompi painos, on rotujärjestön näkökulmasta merkittävä. Terveys- ja käyttäytymiskyselyllä kerättyjä tietoja tullaan käyttämään vain tiedon keruussa ja tilastoinnissa eikä yksittäisen koiran tietoja julkaista. Pääasiassa kyselyn vastaukset palvelevat rotujemme jalostuksen tavoiteohjelmien ylläpitoa ja seurantaa ja tietoja hallinnoi jalostustoimikunta. Koiran omistajan nimeä ja sähköpostiosoitetta/puhelinnumeroa ei tulla antamaan eteenpäin. Jalostustoimikunta voi kuitenkin ottaa sinuun yhteyttä, mikäli joku rodussa esille nouseva tai noussut terveysongelma vaatii lisäselvitystä.

Kyselyssä tiedustellaan laajasti koirasi terveydentilaa. Kysymykset on niputettu aihepiireittäin ja jokaisen kohdan lopussa on mahdollisuus antaa lisätietoja ko. ongelmasta, hoidosta ja hoidon lopputuloksesta. Kyselyn loppupuolelle muutamilla arkipäiväisillä termeillä voit kuvata koirasi käyttäytymistä ja kertoa sen elinoloista ja yhteisistä harrastuksistanne. Aivan lopuksi on osio, jossa tiedustellaan omia näkemyksiäsi welsh corgeista rotuina sekä rotujärjestötoiminnasta.